چگونه از کلاهبرداری ارز دیجیتال در امان بمانیم؟

آیا در ارزهای دیجیتال کلاهبرداری انجام می شود؟ بله!!! از چه راه و روشی و چگونه می توان از کلاهبرداری های ارز دیجیتال و از دست دادن سرمایه های خود جلوگیری کنیم؟

در صورتی که با ارزهای دیجیتال و مبادلات آن آشنایی کامل داشته و بدانیم که چه کاری انجام می دهیم، ارزهای دیجیتال کار پرسود و پرمنفعتی است.

اما در عین حال کلاهبرداری های زیادی در آن انجام می شود. قبل از اینکه وارد دنیای کریپتو شوید، بهتر است نگاهی به نکاتی که در اینجا ذکر شده است، بیاندازید.

بازی رمزارزها برای جک دورسی، ایلان ماسک و تیم کوک به اندازه کافی خوب است، اما امکان این که شما هم در این بازی برنده بزرگ باشید نیز وجود دارد.

از دست رفتن سرمایه در ارز دیجیتال

از دست رفتن سرمایه در ارز دیجیتال
جلوگیری از دست رفتن سرمایه در ارز دیجیتال

اگر کمی پول دارید که قصد آتش زدن آن را دارید، شاید با راهنمایی های که ما برای شما در نظر گرفته ایم بتوانید شروع نمایید!

شما به اندازه چند کلیک با از دست دادن کل سرمایه بازنشستگی خود و یا سرمایه ای که به سختی برای به دست آوردن آن زحمت کشیده اید، بیشتر فاصله ندارید و ممکن است همه آن را به یک سگ کارتونی (میم کوین یا توکن های میم) یا سکه ای مرتبط با یک برنامه محبوب تلویزیونی از دست بدهید.

عواملی چون تغییر قیمت ها، کلاهبراداران دیجیتالی و ارائه اطلاعات نادرست توسط اینفلوئنسرها باعث ایجاد حباب در بازار ارزهای دیجیتال شده و نیاز به احتیاط و مراقبت زیادی دارد.

براساس آنچه که کمیسیون تجارت فدرال (FTC) اعلام کرده است، کلاهبرداران کریپتو باعث شده اند که مصرف کنندگان آمریکایی بیشتر از 80 میلیون دلار را در دوره زمانی شش ماهه بین اکتبر و مارس 2020 از دست بدهند.

این بازی همچنان ادامه دارد، در اویل ماه اخیر کسانی که پشت پرده بازی مرکب ارزهای دیجیتال هستند، حدود 3.38 میلیون دلار را به جیب زدند.

به طور معمول بسیاری از کلاهبرداران به راحتی قابل ردیابی و شناسایی هستند، اما در مواردی تشخیص آنها کار آسانی نیست.

رمزارزها همانند ارزهای فیات (پول بدون پشتوانه کالایی) مانند دلار برخوردار از پشتیبانی و حمایت خاصی نیستند، برای همین در صورت از دست دادن آنها، امیدی برای بازگشت وجود ندارد.

در اینجا سعی شده است نکاتی برای توجه بیشتر و برای در امان ماندن از کلاهبرداری بیان شود.

بهترین راهکارهای جلوگیری از کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال

راهکارهای جلوگیری از کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال

شما چگونه از دارایی هایتان در برابر کلاهبرداری ارز دیجیتال محافظت می کنید؟ در اینجا برخی نکاتی که باید قبل از ورود به دنیای بیت کوین، اتریوم یا دیگر ارزهای دیجیتال به آنها توجه شود را مرور می کنیم.

هیچ اطلاعاتی را بر مبنای قضاوت ظاهری مورد تایید قرار ندهید. به بررسی همه سرمایه گذاری هایی که پیشنهاد می شوند بپردازید، مخصوصا مواردی که بیش از حد معمول مناسب و خوب به نظر می رسند و یا مواردی که وعده سودهای هنگفت و یک شبه می دهند.

هک سال 2020 توییتر که در آن اکانت 130 نفر از شخصیت های برجسته (با تعداد فالوورهای بالا) هک شده و پروژه های کلاهبرداری بیت کوین در آن اکانت ها اشتراک گذاری شد.

به راحتی اعتماد نکنید. مقامات دولتی، چهره ها و شخصیت های مردمی، غریبه ها و کسانی که با شما تماس می گیرند و به طورمستقیم درخواست پرداخت با ارزهای دیجیتال را دارند و یا به شما پیشنهاد یک سرمایه گذاری عالی را می دهند.

هیچ وقت رمزکلید خود و یا عبارت رمزی کیف پول ارز دیجیتال خود را با در اختیار کسی قرار ندهید و اطلاعات آن را به صورت آفلاین در جایی ذخیره کنید. (استفاده از کیف پول سرد یا یادداشت کلیدهای خصوصی در یک دفترچه یادداشت و نگه داری در جایی امن)

حتما احراز هویت دو مرحله ای را در هر کدام از کیف پول یا صرافی هایی که استفاده می کنید، فعال کنید. باید توجه داشت که این راه حل مطمئن و نهایی نیست، همانطور که در هک کوین بیس اتفاق افتاد. فعال کردن کد Anti-phishing (در صورت در دسترس بودن) هم میتواند به امنیت حساب شما کمک کند.

آدرس اینترنتی مورد نظر را چند بار بررسی (چک) کنید. کلاهبرداران تلاش می کنند که با فرستادن ایمیل و پیام، آدرس اینترنتی سایت های معتبر را کپی کرده و با جابجایی و یا تبدیل حروف و اعداد با یکدیگر آدرس های جعلی بسازند.

برای مثال، ممکن است I را با 1 و یا صفر را با حرف o تبدیل کرده و آدرس جعلی ایجاد نمایند.

رد پیشنهادات پیش پرداخت با ارز دیجیتال. هرگونه پیشنهاداتی که نیاز به پیش پرداخت مبلغی را دارند، بدون توجه به نوع و مقدار آنها، رد کنید. به خصوص اینکه این پرداخت با ارز دیجیتال انجام گیرد.

شناسایی کلاهبرداری های رایج

کلاهبرداران جدید کریپتو برای ورود به دنیای رمزارزها، ازپوشش کلاهبرداران رایج استفاده می کنند.

برخی از این کلاهبرداران افرادی را مورد هدف قرار می دهند که به دنبال سرمایه گذاری در ارز دیجیتال هستند.

برخی هم با خرج کردن پول نقد دیجیتال، به اشکال گوناگون تلاش می کنند تا بدون اینکه شناسایی و ردیابی شوند، به سرقت پول افراد اقدام کنند.

کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری

کلاهبرداری سرمایه گذاری ارز دیجیتال

در صورت مواجه با فردی که به شما پیشنهاد سرمایه گذاری طلایی و برای همه عمر را می دهد، بهترین راه فرار کردن است.

بیشتر این افراد ادعا می کنند که برنامه یا شرکت آنها، موفقیت بزرگ بعدی خواهد بود. براساس ادعای آنها شما به راحتی می توانید ثروتمند شوید، در صورتی که راه را درست انتخاب کنید.

این افراد با پشتکار و جدیت، خریدار را مجاب به خرید محصول مورد نظر (توکن، کوین، NFT) کرده و سپس با پول های بدست آورده ناپدید می شوند.

گاهی کلاهبرداران مدیران سرمایه گذاری هستند که از افراد درخواست هایی می کنند. شما باید پول و سرمایه خود را در اختیار آنها قرار دهید تا با سرمایه گذاری آن، سرمایه شما توسعه یافته و شما به سود بالایی برسید.

این اشخاص در ظاهر با ایجاد حساب سرمایه گذاری کریپتو به توسعه سرمایه شما می پردازند، اما شما قادر نخواهید بود تا به حساب خود دسترسی داشته باشد، مگر اینکه هزینه این دسترسی را به آنها پرداخت نمایید.

نوع دیگری از کلاهبرداری های سرمایه گذاری به صورت شبکه هرمی است. افراد با پرداخت ارز دیجیتال مورد نظر، به عنوان حق وارد کردن سایر افراد، عضو شبکه خواهند شد.

طبق ادعای این شرکت ها، فرد با وارد کردن سایر افراد به شبکه، بیشتر از هزینه اولیه، کسب درآمد خواهد کرد.

سرمایه گذاری بیشتر در این شبکه، سود بیشتری به همراه خواهد داشت، اما در نهایت آنچه که برای افراد باقی می ماند، تعهدات زیاد، ورشکستگی و از دست رفتن سرمایه خواهد بود.

معرفی ارز دیجیتال، سکه و یا توکن جدید نیز از دیگر روشهای کلاهبرداری در این حوزه است. ارز یا سکه جدید، بنا بر ادعای شرکت مربوطه، نیازهای برآورده نشده موجود در بازار رمز ارزها را رفع می کند.

افراد با تصور بدست آوردن سود بسیار زیاد به خرید سکه این شرکت و سرمایه گذاری در آن می پردازند، اما در نهایت شرکت با پول های بادآورده ناپدید می شود.

سکه ای که براساس بازی مرکب (squid game) به بازار معرفی شد، مورد خوبی از این نوع کلاهبرداری است.

قبل از سرمایه گذاری، وب سایت شرکت مربوطه را بررسی کرده و از نحوه حفاظت و حمایت شرکت از مشتریان آگاه شوید.

توجه به تغییرات و غلط های گرامری و املایی که از علائم کلاهبرداری هستند، مفید خواهد بود.

جستجوی بررسی ها و تحقیقات قابل تایید در مورد شرکت مربوطه نیز الزامی است. نام شرکت همراه با بازبینی و کلاهبرداری و مواردی از این دست، شروع خوبی برای جستجو در مورد شرکت مربوطه خواهد بود.

یکی از کلاهبرداری های اخیر مربوط به پیش فروش و ایردراپ توکن ترک Terk است.

کلاهبرداری فیشینگ یا تله گذاری

کلاهبرداری فیشینگ

کلاهبرداران فیشینگ معمولا به دنبال ایمیل یا جزئیات ورود به حساب بانکی شما هستند، اما کلاهبرداران فیشینگ کریپتو سعی می کنند که رمز کلید (private Key) کیف پول شما را بدست بیاورند.

از این کلاهبرداری ارز دیجیتال به عنوان کلاهبرداران پشتیبانی فنی نیز یاد می شود، این افراد در اکثر موارد به عنوان پشتیبان فنی وارد عمل شده و سعی در بدست آوردن اطلاعات افراد می کنند.

در نوع دیگری از این کلاهبرداری، نمایندگان شرکت های جعلی و یا کسانی که ادعای نمایندگی از شرکت های معتبر و قانونی را دارند، با افراد تماس گرفته و به آنها پیشنهاد همکاری و کمک برای مدیریت ارزهای دیجیتال را می دهند.

این کلاهبرداران سعی در بدست آوردن جزئیات ورود به حساب اشخاص و همچنین قابلیت دسترسی از راه دور به کامپیوتر یا سایر دستگاه های افراد را دارند و از آنها درخواست ارسال کریپتو به یک کیف پول مشکوک دارند.

بهترین کار قرار ندادن اطلاعات حساس و مهم در اختیار کسانی است که تماس های ناخواسته برقرار می کنند، هر چقدر که قانع کننده و اضطراری به نظر برسد.

در صورتی که فرد یا شرکتی قانونی و معتبر به نظر می رسند، به بررسی دوباره اطلاعات بپردازید.

به طور مثال، براساس اعلام سایت کوین بیس (Coinbase)، مردم فقط پاسخگوی تماس هایی باشند که از طریق درخواست شماره در سایت معتبر و درخواست شده کمک انجام می شود و یا پاسخ گوی ایمیلی باشند که در وب سایت مبدا آنها ذکر شده است.

کلاهبرداری از طریق هدیه

امروزه بسیاری از سلبریتی ها و شخصیت های مردمی به طور گسترده در مورد ارزهای دیجیتال در حساب شبکه های اجتماعی خود صحبت می کنند.

همین امر باعث شده است که بسیاری از کلاهبرداران با استفاده از نام آنها و شباهت های موجود با این افراد، به ساماندهی کلاهبرداری از طریق هدایا و سرقت پول مردم بپردازند.

این مورد زمانی رخ داد که هکرها با تبلیغات جعلی ارزهای دیجیتال، حساب کاربران برجسته توییتر را به خطر انداختند.

یک قانون کلی: باید از هر چیزی که بیش اندازه خوب و مناسب به نظر می رسد و یا عجیب و دور از ذهن است، دوری کرد.

پست های کلاهبرداری معمولا در برگیرنده اسکرین شات هایی هستند که نشان می دهد، هدیه و لینک (یا حتا کد QR) مورد نظر که به وب سایت مربوطه وصل می شود، واقعی است و مردم می توانند وارد آن شوند.

پس از وارد شدن به سایت، لازم است که فرد با پرداخت مبلغی آدرس کیف پول خود را برای دریافت هدیه تایید کند.

هرگز به هدایایی که نیاز به پرداخت پول دارند اعتماد نکنید.

در صورت دریافت پیام در شبکه های اجتماعی یا در پیام رسان هایی مانند تلگرام که درخواست ارز دیجیتال دارند، اعتنایی نکنید.

شرکت های معتبر هیچ وقت به طور ناخواسته برای دریافت پرداختی یا گرفتن جزئیات ورودی حساب افراد تماس نخواهند گرفت.

کلاهبرداری از طریق اخاذی

کلاهبرداری از این طریق اینگونه انجام می شود که کلاهبردارن با افراد تماس گرفته و ادعا می کنند که اطلاعت شرم آور و یا مجرمانه ای از آنها دارند و تهدید به افشای اطلاعات در صورت عدم پرداخت ارز دیجیتال مورد نظر می کنند.

این افراد سعی دارند با نشان دادن بخشی از اطلاعت شخصی افراد آنها را قانع کنند. این اطلاعات معمولا در اثر درز اطلاعات امنیتی افراد، مانند یک پسورد قدیمی، بدست کلاهبرداران می افتد.

ممکن است که آنچه نشان داده شده می شود، تمام اطلاعاتی باشد که آنها در اختیار دارند و کلاهبرداران با دروغ گویی سعی می کنند تا افراد را وادار به تن دادن به خواسته های آنها کند.

این عمل به عنوان اخاذی مجرمانه شناخته می شود، در این حالت باید اقداماتی انجام داد که به بیان آنها می پردازیم.

در اولین اقدام ایمیل را به عنوان هرزنامه علامت بزنید. سپس سعی کنید که حادثه را به مرکز شکایات جرایم اینترنتی اف بی آی و نیز مقامات محلی گزارش نمایید.

مطمئن شوید که نرم افزاری را برای اسکن و از بین بردن بد افزار (ویروس، کرم رایانه ای، تروجان و …) مثل Malwarebytes روی کامپیوتر و یا دستگاه خود نصب کرده اید تا مشکل جدیدی برای شما ایجاد نشود.

در صورتی که کلاهبردار اعلام کند پسوردی را دراختیار دارد که شما به تازگی از آن استفاده کرده اید، فورا پسورد را در هر کجایی که مورد استفاده قرار گرفته، تغییر دهید.

باید توجه کرد که چنین پیام های کلاهبرداری برای ترساندن افراد طراحی شده اند و برای همین به آنها ترس افزار (Scareware) می گویند. در دام آنها نیفتید!

کلاهبرداری از طریق انتقال پول به حساب (load up/ loader)

افرادی که این نوع کلاهبرداری را انجام می دهند بسیار بی باک هستند. این افراد معمولا به دنبال جزئیات ورود به حساب بانکی یا کیف پول شما هستند، چرا که به سطح بالاتری از محدودیت حساب نیاز دارند.

در مقابل کلاهبرداران سهمی از آنچه که طی این پروسه و با استفاده از سرمایه گذاری بدست می آورند را به شما پیشنهاد می کنند.

اما آنچه که در واقعیت اتفاق می افتد، سرقت ارزهای دیجیتال شما خواهد بود. کلاهبرداران معمولا با هزینه های جعلی کارت اعتباری و یا کیف پول را نگه داشته و حساب شما را با ارز دیجیتال پر می کنند.

درنهایت ارز دیجیتال را برداشت کرده و شما مسئول تراکنش های انجام شده با حساب و کیف پول خود خواهید بود.

هرگز جزئیات (اعتبار) حساب خود را در اختیار شخص ثالث قرار ندهید، حتی اگر قابل اعتماد به نظر برسند.

در صورت مشاهده این گونه رفتار در یک صرافی قانونی و معتبر با گزارش آن در جلوگیری از این عمل مجرمانه همکاری کنید.

چگونه کلاهبرداری ارز دیجیتال را گزارش دهیم؟

گزارش کلاهبرداری ارز دیجیتال به پلیس

در صورتی که با هرکدام از این نوع کلاهبرداری ها مواجه شدید و یا فکر می کنید که قربانی یک کلاهبرداری هستید، به FTC (کمیسیون معاملات آتی کالا یا کمیسیون بورس و اوراق بهادار) یا کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه یا پلیس فتا (در صورت بومی بودن کلاهبرداری) اطلاع دهید.

یکی از ایده های خوب، گزارش این کلاهبرداری ها به پلتفرم هایی است که توسط مردم اداره می شوند.

برای نمونه در صورت مواجه شدن با کلاهبرداری که ادعای نمایندگی صرافی کاراکن را می کند، بهترین کار گزارش آن به صرافی مربوطه خواهد بود.

توزیع هدایای جعلی با استفاده از رمزارزها در توییتر نیز موضوعی است که باید به توییتر گزارش شود.

امن نگاه داشتن اطلاعت شخصی و نیز مراقب بودن افراد باعث می شود که احتمال قربانی شدن توسط کلاهبرداران ارز دیجیتال کاهش یابد.

باید به خاطر داشت که هیچ شرکت معتبر و قانونی برای درخواست پول به افراد مراجعه نمی کند و باید از ارسال رمزارزها به افراد ناشناس و تصادفی خودداری کرد.

اگر یک فرصت سرمایه گذاری بیش از اندازه خوب مناسب به نظر می رسد، باید به آن شک کرد.

هرگونه درخواست پرداخت رمز ارز (کارت هدیه یا حواله و ..)، احتمالا نوعی از کلاهبرداری ارز دیجیتال خواهد بود، آنها را گزارش داده و نسبت به پیام های بعدی بی اعتنا باشید.

واکنش شما چیست؟
1پسندیدن0نپسندیدن0دوست داشتنی0خنده دار
5 1 امتیاز
امتیازدهی
عضویت
اعلان برای
guest

0 دیدگاه ها
نظردهی درون متنی
نمایش همه دیدگاه ها