استخراج ارزهای دیجیتال + معرفی بهترین اپلیکیشن‌های استخراج

استخراج ارزهای دیجیتال چیست؟

ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتال، روشی برای تایید تراکنش ها در یک بلاک چین، با استفاده از ماشین های قدرتمند محاسباتی است.

برای استخراج یک ارز دیجیتال، ماینرها باید مسائل پیچیده ریاضی را با استفاده از نرم افزار و سخت افزار تخصصی حل کنند.

زمانی که مسئله مورد نظر حل شد، یک بلوک از تراکنش ها به بلاک چین اضافه می شود و استخراج کننده پاداشی را در قالب ارز دیجیتال دریافت خواهد کرد.

فرآیند ماینینگ یا استخراج چیزی است که واحدهای جدید ارز را ایجاد می‌کند و یکی از جنبه‌های کلیدی معماری غیرمتمرکز بسیاری از ارزهای دیجیتال به حساب می آید.

هر فرد، موسسه یا سازمان، توانایی استخراج ارزهای دیجیتال را با استفاده از سخت افزارها و نرم افزارهای کافی دارد.

اما گسترش استخراج و افزایش زیاد هزینه ها، آن را برای افراد تازه وارد، بسیار مشکل و چالش برانگیز کرده است.

این مقاله به بررسی استخراج رمزارزها و چگونگی این پروسه می پردازد. همچنین در ادامه، بهترین اپلیکیشن های استخراج کریپتو، معرفی شده و سودمندی این مدل تجاری در سال 2022 بررسی می شود.

تجهیزات استخراج : نودها (گره ها)، ریگ ها (دکل ها) و استخرها

تجهیزات استخراج ارز دیجیتال

بلاک چین ها، برای تایید و ذخیره تراکنش ها، به شبکه گسترده ای از تجهیزات، نیاز دارند. این کار برای پشتیبانی از لجرهای دیجیتالی کریپتوهای توزیع شده، در سطح جهان، انجام می شود.

ریگ ها علاوه بر انجام امور جزیی، با استفاده از آخرین پردازشگرها (مانند: GPU, FPGA,ASIC)، به عنوان نود در یک شبکه بلاک چین عمل می کنند.

استفاده از کامپیوترهای شخصی رایج، به عنوان ابزار استخراج، توصیه نمی شود. زیرا این کامپیوترها، قدرت محاسباتی کافی، برای مدیریت و پردازش استخراج را ندارند.

گروهی از استخراج کننده ها، با استفاده از تعداد زیادی گره یا یک استخر، توانایی ترکیب تلاش های محاسباتی و افزایش نرخ هش استخراج را، خواهند داشت.

در اینصورت، بلاک های پاداش بیشتری بدست آورده و با تقسیم آنها به نسبت مشارکت، به سود قابل توجهی می رسند.

بلاک چین ها، برای تایید یکپارچگی بلاک های جدید، نیاز به پروتکلی برای رسیدن به اجماع غیرمتمرکز خواهند داشت.

در استخراج ارزهای دیجیتال، مکانیسم اجماع، اثبات کار (POW) یا proof of work است.

ماینرها از طریق اشتراک گذاری تلاش های محاسباتی خود برای تایید تراکنش ها و اثبات کار خود، مقدار مشخصی کوین دریافت می کنند.

پروتکل یکپارچگی تراکنش های بلاک چین را تضمین کرده و به استخراج کنندگان، پاداشی در مقابل هزینه ها و تلاش آنها ارائه می کند.

همچنین از تلاش های عوامل تهدید کننده دستکاری ارزهای دیجیتال نیز جلوگیری می کنند.

استخراج رمزارزها نیازمند قدرت پردازش بسیار بالایی است و دلیل این موضوع ایجاد رقابت برای ورود نودها و ریگ‌های استخراج با کیفیت تر است.

استخراج رمزارزها چگونه انجام می شود؟

استخراج رمزارزها چگونه انجام می شود؟

استخراج ارز دیجیتال، در واقع رقابت ماینرها برای اثبات کار محاسباتی خود و دریافت بلاک پاداش است.

پس از انجام مجموعه ای از تراکنش های رمزارز خاص، بلوکی مرتبط با توابع هش شامل داده های تراکنش، برای شبکه P2P قابل مشاهده می شود.

استخرهای رقابتی نودها، از قابلیت پردازش عالی خود برای حل مسئله پیچیده ریاضی و اثبات یکپارچگی بلاک، استفاده می کنند.

پس از تایید موفقیت آمیز اعتبار بلاک، استخراج کننده، بلاک چین را تقویت کرده و پاداش استخراج و ایجاد استخر را دریافت می کند.

چگونه استخراج ارزهای دیجیتال را شروع کنیم؟

افراد علاقمند به استخراج رمزارزها، با در اختیار گرفتن و اداره ریگ استخراج، یا خرید نرخ هش از یک ریگ سوم شخص (استخراج ابری)، می توانند برای استخراج کریپتو اقدام نمایند.

در اختیار داشتن و راه اندازی یک ریگ استخراج، نیازمند هزینه های اولیه و سخت افزارهای تخصصی و عملیاتی، مانند برق است.

در عین حال، قدرت کنترل بالاتر و امکان سود بیشتر را به استخراج کنندگان، ارائه می کند.

از طرفی استخراج ابری، نیازی به هزینه و سرمایه گذاری اولیه نداشته و به ماینرها، امکان سرمایه گذاری منعطف، با توجه به میزان سرمایه آنها را می دهد که البته احتمال کلاهبرداری در این روش بیشتر می شود.

در هر دو نوع، برای مشارکت در فرآیند استخراج، ماینرهای جدید، نیاز به نرم افزارهای مخصوص، خواهند داشت.

اپلیکیشن استخراج ارزهای دیجیتال چیست؟

اپلیکیشن استخراج ارزهای دیجیتال چیست؟

اپلیکیشن استخراج رمزارزها، نرم افزارهای منبع باز یا تجاری هستند. آنها، اساسا، برای تسهیل پروسه استخراج ارزهای دیجیتال، تولید شده اند.

اپلیکیشن های استخراج کریپتو، به عنوان پلتفرمی برای استخرهای استخراج عمل کرده، ماینرهای علاقمند دارای ریگ یا بدون آن را به یکدیگر ارتباط داده، باعث ترکیب نرخ هش و استخراج رمزارزها می شوند.

نرم افزارهای استخراج، برای ماینرهای معمولی با منابع محدود، برای مشارکت موثر در کنار مزرعه‌های استخراج، ضروری است.

بهترین اپلیکیشن های استخراج ارزهای دیجیتال کدام است؟

بهترین اپلیکیشن های تجاری استخراج رمزارزها عبارتند از:

AWESOME MINER

AWESOME MINER

AWESOME MINER در سال 2014 توسط شرکت سوئدی IntelliBreeze Software AB، روانه بازار شد.

این اپلیکیشن دارای نسخه رایگان و پریمیوم بوده و قابل اجرا بر روی ویندوز و لینوکس است. AWESOME MINER، برای مدیریت و نظارت استخراج ارزهای دیجیتال پرطرفداری مانند، بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و لایت کوین (Litecoin)، ارائه شده است.

این نرم افزار تمام آیتم های مورد نیاز یک استخراج کننده بالقوه را دارد. مانند، گزینه استخراج ابری (Managed Miner)، نرم افزار ASIC، استخرهای استخراج و قابلیت ارتباط با ریگ ASIC خارجی.

از دیگر قابلیت های آن می توان به اورکلاک بومی، نظارت بر پردازنده گرافیکی و سازماندهی گروه های ماینر براساس برچسب اشاره کرد.

CUDO MINER

CUDO MINER

CUDO MINER نیز دارای نسخه پریمیوم بوده، استخراج کریپتو و استخراج ابری را پشتیبانی می کند. قابلیت نصب بر روی ویندوز، لینوکس، macOS، CudoOS و ASICs را دارد.

این اپلیکیشن به دنبال جذب صاحبان دستگاه های شخصی و نیز شرکت های مزرعه استخراج است. از قابلیت های پیشرفته آن می توان به تعویض خودکار سکه براساس سودآوری، احراز هویت چند فاکتوری (MFA) و داشتن تنظیمات الگوریتمی پیشرفته برای سفارشی کردن استخراج، نام برد.

CUDO MINER، در حال حاضر استخراج بیت کوین، اتریوم، مونرو (XMR) و ریون کوین (Ravencoin) را ارائه می کند.

ECOS

ECOS به عنوان پلتفرم تجارت غیرمتمرکز (DeFi)، فراتر از استخراج ارزهای دیجیتال عمل کرده و ابزارهای اضافی مانند کیف پول ها، مبادلات و مدیریت پورتفولیو را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد.

اپلیکیشن ECOS، قرارداد استخراج ابری بیت کوین بر پایه پیش بینی قیمت، برای مدت خاص و براساس نرخ هش، را برای استخراج کنندگان علاقمند ارائه می کند.

با قابلیت قیمت گذاری لحظه ای و تقسیم سود، ECOST، نرم افزاری عالی برای ماینرهای مبتدی و بدون منابع یا تخصص در زمینه بیت کوین است.

ETHERMINE

اپلیکیشن ETHERMINE برای استخراج دومین رمزارز پرطرفدار، یعنی اتریوم ایجاد شده است.

در استخرهای Ethpool آن در حال حاضر بیش از 125000 استخراج کننده فعالیت داشته که کنترل بیشتر از یک چهارم نرخ هش شبکه اتریم را در اختیار دارند.

این اپلیکیشن از ساختار پرداخت به ازای آخرین تعداد سهام (PPLNS)، استفاده کرده و پرداخت های فوری و امنیت بیشتری را برای سرمایه گذاران بلند مدت ارائه می دهد.

ماینرها گزینه های انتخاب سرور جغرافیایی (آسیا، اروپا، آمریکای شمالی)، نرم افزار استخراج برای پردازشگرهای AMD یا NVIDA و سیستم های عامل ویندوز یا لینوکس را برای شروع استخراج، در اختیار خواهند داشت.

MINERGATE

اپلیکیشن استخراج MINERGATE

به طور معمول، استخراج ارزهای دیجیتال بیشتر محدود به بیت کوین است. اما، اپلیکیشن MINERGATE، فرصت استخراج ارزهای جایگزین بیت کوین (Altcoin)، را تقریبا از هر دستگاه دلخواه، به کاربران ارائه می کند.

در این اپ، کاربران حق انتخاب استخراج ده رمزارز مشهور از جمله ETH, LTC, XMR, Zcash (ZEC) و Btecoin (BCN) را خواهند داشت.

استخرهای استخراج آن، قابلیت فعالیت 300000 هزار استخراج کننده را دارند. کاربران از طریق رابط های گرافیکی (GUI) و با سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و macOS و دستگاه های اندرویدی، توانایی استخراج کریپتو را دارند.

قابلیت تعویض خودکار سکه براساس سود بیشتر و سیستم تحلیل معیاری، امکان مدیریت آسان پروسه استخراج را برای ماینرها، فراهم کرده است.

NICEHASH

اپلیکیشن ماینینگ NICEHASH

یکی دیگر از پلتفرم های عالی ارزهای دیجیتال، NICEHASH، است. این اپلیکیشن، مزایای زیادی را در اختیار استخراج کنندگان کریپتو، سرمایه گذاران و معامله گران قرار می دهد.

برخلاف سایر پلتفرم های استخراج رمزارزها که استخرها را برای سکه های خاصی ارائه می کنند، این اپلیکیشن، به بازاری برای نرخ هش تبدیل شده و به نوع سکه، الگوریتم و اجماع، توجهی ندارد.

کاربران علاقمند، برای شروع گزینه های استخراج GPU، استخراج CPU و نیز ارتباط با ماینر موجود ASIC را در اختیار دارند.

اپلیکیشن NiceHash، با داشتن 600000 کاربر روزانه، فروش نرخ هش را برای بسیاری از استخرهای استخراج تسهیل کرده است.

SLUSH POOL

اپلیکیشن استخراج ارز دیجیتال SLUSH POOL

SLUSH POOL از اولین موسسات استخراج عمده بیت کوین بوده که از سال 2010 تاکنون بیش از 1.2 میلیون بیت کوین به وسیله آن استخراج شده است.

این اپلیکیشن با داشتن 180000 کاربر روزانه از معروفترین، استخراج کننده های بیت کوین در سال 2021 بوده است. این نرم افزار به تازگی قابلیت استخراج رمزارز Zcash (ZEC) را نیز اضافه کرده است.

به عنوان یک شرکت کننده در Slush Pool، کاربران به قابلیت های پیشرفته ای نظیر، نظارت بر نودها، یکپارچه سازی API و پرداخت های سفارشی شده دسترسی خواهند داشت.

این اپلیکیشن به وسیله شرکت استخراج بیت کوین Braiins مدیریت شده و به دنبال تقویت امنیت و کارایی و نیز توسعه قابلیت های جدید است.

بهترین اپلیکیشن های منبع باز استخراج ارزهای دیجیتال

بهترین اپلیکیشن های منبع باز استخراج ارزهای دیجیتال

CGMINER

 CGMINER نرم افزار منبع باز استخراج کریپتوی ASIC بوده، که با زبان برنامه نویسی C نوشته شده و قابلیت اجرا بر روی سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و macOS را دارد.

آخرین نسخه این اپلیکیشن (4.11.0) بر روی GPLv3 در دسترس می باشد. این اپلیکیشن برای استخراج کنندگان با تجربه و متخصصان فناوری اطلاعات مناسب بوده که با استفاده از رابط های CLI یا RPC و یا JSON به راحتی، قابلیت کنترل از راه دور آن را خواهند داشت.

CGMiner از پروتکل های استخراج ادغام لایه GBT، واکشی پیشگیرانه، اثبات کار محلی و منوی پیکربندی سریع پشتیبانی می کند.

همچنین این اپلیکیشن، استراتژی شکست پیش فرضی را برای پروتکل های چند استخری ارائه کرده که شامل گزینه های دورگرد، چرخش، تعادل و تعادل بار است.

EASYMINER

EASYMINER از دیگر نرم افزارهای منبع باز استخراج کریپتو بوده که برای ساختارهای پرطرفدار x86 و x86-64 بهینه سازی شده و با getwork (JSON-RPC) و با پروتکل استخراج لایه سازگار است.

با در اختیار داشتن سرورهای round-robin SSD، این اپلیکیشن، امنیت سطح بالایی را برای حمایت از دست آوردهای استخراج کنندگان کریپتو ارائه می کند.

EasyMiner نرم افزاری سبک و کم حجم بوده، از CPU و GPU استفاده کرده و به استخراج کنندگان اجازه شرکت در پروسه های استخراج را می دهد.

فعالیت مشارکتی تبدیل به سهام شده و سهمی از سکه های بدست آمده نیز به عنوان پاداش بلاک سرور در نظر گرفته می شود.

از دیگر قابلیت های نرم افزار، می توان به نمایش داده های کل سهام استخراج شده، نرخ هش، درآمد و موارد دیگر، برای کاربر اشاره کرد.

MULTIMINER

استخراج با MULTIMINER

MULTIMINER نرم افزار منبع باز استخراج کریپتو است. این نرم افزار سازگار با سیستم عامل های ویندوز، macOS و لینوکس بوده، و استخراج را با استفاده از GPU یا FPGA یا ASIC فراهم می کند.

رابط کاربری و گرافیکی آن مدرن و کاربر پسند بوده و از موتور استخراج پرطرفدار BFGMiner استفاده می کند.

دارای قابلیت شروع سریع و ویژگی های استخراج خودکار بوده و برای استخراج کنندگان تازه کار ناآشنا با فرآیندهای فنی و ساختاری استخراج، بسیار ایده آل است.

همچنین این نرم افزار قابلیت هایی مانند متعادل سازی بار، استخراج سودآورترین رمزارز و پیکربندی سیاست های استخراج با توجه به نظرات ماینر، را در اختیار کاربر می گذارد.

آیا استخراج ارزهای دیجیتال سودآور است؟

سود استخراج ارزدیجیتال

ورود افراد و شرکت های استخراج کننده رمزارزها به بازار استخراج ارزهای دیجیتال در دهه گذشته، بدست آوردن سود، از طریق استخراج کریپتو را بسیار مشکل و سخت کرده است.

هزینه ها، براساس تجهیزات و مکان استخراج متفاوت بوده، اما مقدار سود برای افراد کم خواهد بود.

با افزایش روزافزون استخراج کنندگان، هزینه استخراج نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است.

هزینه های تجهیزات سخت افزاری، از ده تا صدها هزار دلار متفاوت بوده و هزینه برق مورد نیاز با توجه به موقعیت مکانی، حتی بیشتر از سایر هزینه ها، خواهد بود.

در دهه گذشته، ماینرهای DIY با خریدن یک ریگ توانایی شروع استخراج در خانه را داشتند. اما امروزه بازار جهانی استخراج ارزهای دیجیتال به طور افزاینده ای در اختیار شرکت ها و سازمان ها است.

این موسسات با داشتن استخرهای استخراج به افراد شرکت کننده پاداش ارائه می کنند.

در اکتبر 2021، دفتر ملی تحقیقات اقتصادی ایالات متحده (NBER) در تحقیقات منتشر شده خود، اظهار کرده است:

طبق تحقیقات ما، ظرفیت استخراج بیت کوین بسیار متمرکز بوده و بیشتر آن در پنج سال گذشته انجام شده است. 10 درصد استخراج کنندگان عمده، 90 درصد کل استخراج را در اختیار دارند. همچنان فقط 0.1 درصد (50 استخراج کننده) استخراج کنندگان، 50 درصد کل ظرفیت استخراج را کنترل می کنند.

بین کوین، نمونه ای از سودآوری استخراج رمزارزها

سودآوری بین کوین از استخراج رمزارزها

بیت کوین، به عنوان اولین ارز دیجیتال موفق، به اولین استخراج کننده خود، 50 سکه بیت کوین، معادل 6000 دلار پاداش داد.

در آن زمان، منابع محاسباتی و انرژی مورد نیاز برای استخراج یک سکه بیت کوین بسیار اندک بوده و به استخراج کنندگان علاقمند اجازه بهره مندی بیشتر از پاداش ها را می داد.

از زمان ایجاد پروتکل بیت کوین، چهار سال می گذرد. اما در این مدت جوایز بلاک ها نصف شده است. در سومین و جدیدترین کاهش، در می 2020، این کاهش از 12.5 بیت کوین به 6.25 بیت کوین رسیده است.

اگرچه کاهش پاداش بلاک ها ادامه دارد، اما افزایش ارزش بیت کوین، باعث، سودآوری استخراج شده است.

ادغام قابلیت های استخرهای استخراج و کسب درآمد، همچنان رایج ترین روش برای استخراج کنندگان علاقمند است.

برای توجه بیشتر: ارزش 6.25 بیت کوین در نوامبر 2021 تقریبا برابر 360000 دلار بوده است.

آیا جایگزینی برای استخراج ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

اکثر کوین های ارز دجیتیال، از استخراج یا پروتکل اثبات کار به عنوان مکانیسم اجماع برای تولید بلاک چین های توزیع شده، استفاده می کنند.

روش جایگزینی که این روزها به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته، پروتکل اثبات استیکینگ (PoS) است.

استخراج فرآیندی هزینه بر است. اما استیکینگ، نیازمند نگه داشتن ارز دیجیتال، برای مدت طولانی و در نتیجه کسب پاداش های بلاک ها است مثل سرمایه گذاری های سپرده‌های سودآور بلندمدت بانکی.

سکه های مختلفی برای دستیابی به شیوه های زیست محیطی پایدارتر، به دنبال تغییر پروتکل PoW به PoS هستند.

سوال مهم این است که: آیا به نظر شما با توجه به شرایط فعلی استخراج ارز دیجیتال به صرفه است؟

واکنش شما چیست؟
0پسندیدن0نپسندیدن0دوست داشتنی0خنده دار
0 0 امتیاز
امتیازدهی
عضویت
اعلان برای
guest

0 دیدگاه ها
نظردهی درون متنی
نمایش همه دیدگاه ها