وضعیت بولیش (گاوی) و بیریش (خرسی) در ارز دیجیتال چیست؟

بولیش (گاوی) و بیریش (خرسی) چیست؟

دنیای مبادلات ارزهای دیجیتال پر از اصطلاحات و مفاهیم منحصر به فرد است. در این میان، دو مفهوم بیریش (خرسی) و بولیش (گاوی)، از پرکاربردترین ها هستند.

در اینجا با مفاهیم بیریش (Bearish) و بولیش (Bullish) و موارد استفاده آنها در زبان مبادلات آشنا خواهید شد.

این دو مفهوم نقش بسیار مهمی در روانشناسی تجاری ارزهای دیجیتال داشته و باید به درستی با معنی و مفهوم آنها آشنا باشید.

بیریش و بولیش از مفاهیمی بوده که شما در مبادلات رمزارزها بسیار با آنها برخورد خواهید کرد.

همچنین این مفاهیم در عملیات سهام و نیز بخش فارکس هم کاربرد زیاد دارند. اما دقیقا معنای این دو مفهوم چیست؟ چگونه باید در برابر آنها آماده باشیم؟

بیریش یا Bearish (خرسی) چیست؟

بیریش (خرسی)

صحبت در مورد بیریش در واقع صحبت از یک بازار خرسی است. در این بازار ارزش دارایی ها در حال کاهش است.

معمولا زمانی تعبیر خرسی (نزولی) برای یک بازار به کار می رود که کاهش قیمت یک دارایی، به 20 درصد ارزش آن برسد.

سمبل این مفهوم خرس است (بیر در انگلیسی به معنای خرس است). این تعبیر کنایه ای از رفتار عناصر اساسی بازار یعنی تجار و دارایی های آنها بوده و رفتار آنها به چگونگی حمله این حیوان با چنگال های آماده به طعمه تشبیه شده است.

همچنین از بازار سهام به فروش پوست خرس قبل از شکار آن تعبیر می شود.

بازار بیریش در واقع بازاری با نگاه بدبینانه است. در این بازار سرمایه گذاران به دنبال حفظ خود از ضرر و زیان بوده و در عین حال منتظر فرصت های جدید می باشند. در حالیکه بازارها بسیار متفاوت و متغیر هستند.

در این وضعیت عرضه کالا یا دارایی شروع به افزایش کرده و همین موضوع باعث کاهش ارزش دارایی شده و با کاهش تقاضا، بحران تشدید می شود.

مثال های خوبی از این نوع رفتار را در زمان های سقوط بازار می توان مشاهده کرد.

یکی از مشهورترین سقوط های بازار اتفاقی بود که در سال 2000 برای دات کام ها اتفاق افتاد. در این زمان، ارزش سهام شرکت هایی مثل آمازون 106.7 دلار به ازای هر سهم بوده که پس از سقوط به 6.2 دلار به ازای هر سهم رسید.

ترس و وحشت سرمایه گذاران آمازون در این زمان کاملا واضح و آشکار بود. آنها با دید روانشناسانه و بدبینی قابل توجهی نسبت به آینده شرکت نگاه می کردند.

ارزش سهام تا سال 2007 به سطح قبلی خود در سال 2000 نرسید. سپس سقوط ساب پرایم در سال 2008 اتفاق افتاد. در این زمان ارزش سهام دوباره به سطح 35.84 به ازای هر سهم دلار سقوط کرد.

سرانجام در سال 2009 این هرج و مرج به پایان رسید. این دو سقوط روندهای نزولی (بیریش) قوی را در سراسر جهان نشان دادند.

از طرفی باعث ایجاد بازارها و اشکال متنوع پول شدند. یکی از این تولیدات جدید، تولید بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو در پاسخ به سقوط ساب پرایم در سال 2008 بود.

البته در دنیای ارزهای دیجیتال نیز موضوع به همین شکل خواهد بود. همچنان که اکوسیستم دوره های بیریش یا نزولی خاص خود را دارد.

در زمستان 2018 اولین بیریش طولانی رخ داد. در آن زمان، ارزش بیت کوین بیشتر از 20 دلار بوده که تقریبا به 3.3 دلار رسیده و این روند تا سال 2020 ادامه پیدا کرد. در این سال بیت کوین موفق شد که ارزش خود را تا سطح 20 دلار دوباره بازیابی کند.

در حال حاضر، بسیاری از تحلیل گران ارزهای دیجیتال به نزدیک شدن دوره نزولی یا بیریش بازار اشاره می کنند. این دوره به دنبال اصلاح افزایش قیمت بیت کوین بوده که از سال 2020 تاکنون ادامه داشته است.

بولیش یا Bullish (گاوی) چیست؟

بولیش (گاوی) چیست؟

منظور از بولیش یا گاوی بودن بازار، روند صعودی آن است. سمبل این مفهوم گاو می باشد. این مفهوم اشاره به این موضوع داشته که این حیوان حمله خود را با شاخ های رو به بالا و با نیروی زیاد انجام می دهد.

بنابراین منظور از بازار گاوی یا گاوی بودن بازار، محیط و جو خوش بینانه آن خواهد بود.

در این وضعیت نه تنها ارزش دارایی افزایش یافته، بلکه به طور کلی تقاضای (خرید) آن برای به دست آوردن سود افزایش می یابد.

در وضعیت بولیش در هنگام عرضه پایین دارایی، اثر روند صعودی و افزایش عرضه را به دنبال خواهد داشت. این موضوع پیروی از الگوی مشخص عرضه و تقاضا (افزایش تقاضا باعث افزایش عرضه خواهد شد) است.

زیرا افراد دارای سرمایه، حتی در هنگام افزایش مداوم قیمت، برای دارایی پول پرداخت خواهند کرد.

آیا این رفتار غیرعادی است؟ در واقع این رفتار بسیار عادی بوده و شما در طول زندگی خود همواره آن را مشاهده خواهید کرد.

برای درک این موضوع به مثال ساده ای توجه کنید. این موضوع در مورد یک کالای بسیار رایج در خانه ها، یعنی گندم صادق است.

در صورت خوب بودن وضعیت برداشت محصول، دسترسی به آن افزایش یافته و عرضه بیشتر می شود، در نتیجه قیمت روند نزولی را طی خواهد کرد.

اما در صورت بد بودن اوضاع برداشت محصول، عرضه کم می شود و در مقابل تقاضا باعث سر به فلک کشیدن قیمت گندم خواهد شد. در این هنگام یک دوره بولیش (گاوی) برای این بخش شروع می شود.

اثر این افزایش قیمت به سرعت در هزینه نان و سایر مشتقات گندم مشاهده می شود. درحقیقت گندم یکی از مهم ترین کالاها در تمام جهان بوده و شاخص های خاص خود را برای معاملات آتی دارد.

بنابراین، خرید کالایی که قیمت آن در حال افزایش بوده و نشانه های قوی مبنی بر ادامه افزایش قیمت آن وجود داشته، قابل درک خواهد بود.

این خریدها باعث افزایش قیمت می شوند، زیرا عرضه از تقاضا کمتر بوده و افزایش تقاضا باعث بالا رفتن دوباره قیمت خواهد شد.

بیشتر بخوانید : پامپ و دامپ در ارزدیجیتال

در شرایط بیریش و بولیش چه باید کرد؟

در صورت کم تجربه بودن در دنیای ارزدیجیتال و رویایی با این حالت ها و مشاهده طوفانی از اطلاعات و پیش بینی ها در مورد آینده قیمت رمزارزها، احتمالا دچار فشار طاقت فرسایی خواهید شد.

در این زمان، فشار روانی تولید شده توسط بازار قیمت و شنیدن نظرات میلیونی مردم، قطعا غیرقابل تحمل است.

برای مقابله و رویایی با شرایط بیریش و بولیش نکات و توصیه هایی وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

در شرایط نزولی (خرسی)

وضعیت بریش در ارزدیجیتال

شناسایی عامل کاهش قیمت : در صورت شروع کاهش قیمت یک دارایی، اولین و بهترین اقدام شناسایی عامل این کاهش قیمت است.

آیا این یک تصحیح قیمت و تثبیت آن پس از دوره صعودی طولانی مدت بازار است؟ آیا این یک طرح پامپ و دامپ بوده که شما گرفتار آن شده اید؟ آیا به مسائل امنیتی و شخص ثالث مرتبط با دارایی ارتباط دارد؟ تحقیق و یادگیری در مورد دلایل حقیقی سقوط قیمت ها، به تصمیم گیری در مورد نگه داشتن یا نداشتن دارایی کمک می کند.

بررسی سابقه قیمت دارایی : به بررسی سابقه قیمت دارایی بپردازید. دارایی هایی همانند بیت کوین سقوط قیمت دراماتیکی را تجربه کرده اند. اما همیشه الگویی وجود داشته که دائما تکرار می شود.

ارزش بازیابی شده همیشه از ارزش قبلی بسیار بیشتر خواهد بود.

در صورت پشتیبانی از یک پروژه قوی که حتی در بدترین شرایط به رشد خود در آینده ادامه می دهد، این توصیه بهترین کمک برای نگه داشتن یا کنارگذاشتن دارایی مورد نظر است.

اقدام سریع : برای بهره بردن از مزیت های دوره نزولی موجود، سریع اقدام کنید. دارایی خود را در قیمت جاری به فروش رسانده (قیمت بالا) و در صورت سقوط قیمت دارایی به خرید دوباره آن اقدام کنید.

در این صورت شما قادر به داشتن توکن های بسیار بیشتر از دوره قبل بوده و در دوره صعودی آینده سود بهتری به دست خواهید آورد.

این گزینه قطعا ریسک زیادی خواهد داشت. باید در مورد خطر از دست دادن مبلغ زیادی هوشیار باشید. پذیرش ریسک مسولیت فردی شما خواهد بود.

حفظ دارایی : اگر یک نگهدارنده جدی هستید، دارایی خود را حفظ کرده و حتی به خرید بیشتر اقدام نمایید (استراتژی مشهور ادامه دادن استیکینگ).

این گزینه برای بدست آوردن پاداش های طولانی مدت و سرمایه گذاری پول هایی که در کیفیت زندگی شما و خانواده تان تاثیری نداشته، مناسب است.

در شرایط صعودی (بولیش)

 وضعیت بولیش در ارزدیجیتال

شناسایی عامل افزایش قیمت : با شروع افزایش قیمت یک دارایی، به دنبال عوامل آن باشید. در صورتی که دارایی، کالایی بوده که به ندرت تحت تاثیر بازار قرار می گیرد، در این حالت کنترل خود را حفظ کنید.

این روندهای صعودی بیشتر از چند ثانیه طول نکشیده و دوباره سقوط خواهند کرد. همچنین از پامپ و دامپ نبودن آن مطمئن شده، در تله گرفتار نشده و ریسک را قبول نکنید.

خرید بیشتر : در صورت داشتن توانایی خرید بیشتر و وجود شواهد مبنی بر طولانی مدت بودن دوره صعود، برای خرید بیشتر اقدام نمایید.

هرگز کیفیت زندگی خود و خانواه تان را به خطر نیاندازید. قانون، تنها در صورتی سرمایه گذاری کنید که از عهده ضرر آن برآیید، را به یاد داشته باشید. در این صورت، در بدترین حالت هم دچار ورشکستگی نخواهید شد.

عجله نکردن : در فروش عجله نکنید. یکی از رایج ترین اشتباهات، فروش دارایی به بالاترین قیمت به محض شروع دوره صعودی است.

زمانیکه روند صعودی بازار شروع می شود، شما فرصت کسب سود بیشتر را با صبر کردن از دست خواهید داد. در این شرایط، بهترین کار کسب اطلاعات و بررسی روند صعودی بازار است.

تجربیات خود در خصوص بازار بولیش و بیریش در ارز دیجیتال را از طریق بخش دیدگاه ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

واکنش شما چیست؟
1پسندیدن1نپسندیدن0دوست داشتنی0خنده دار
0 0 امتیاز
امتیازدهی
عضویت
اعلان برای
guest

0 دیدگاه ها
نظردهی درون متنی
نمایش همه دیدگاه ها