استیکینگ (Staking) در ارز دیجیتال چیست؟

برای بسیاری از سرمایه گذاران کریپتو، ماینینگ راهی برای به دست آوردن دارایی های بیشتر است، اما گزینه دیگری هم برای این کار وجود دارد و آن هم استیکینگ در ارز دیجیتال است.

استیکینگ در ارز دیجیتال (staking) فرایند قفل کردن بخشی از ارز دیجیتال برای مدت خاص و مشارکت در شبکه بلاک چین است، که در مقابل پاداشی را به صورت کوین یا توکن اضافی دریافت می کنند.

استیکینگ کریپتو چیست؟

استیکینگ در ارز دیجیتال شبیه به سپرده گذاری پول در بانک است، یعنی سرمایه گذار دارایی های ارز دیجیتال خود را قفل کرده و در ازای آن، پاداش یا سود به دست می آورد.

از نظر نیکول دسیکو، مالک و بنیانگذار مشاور ارز دیجیتال (CryptoConsultz) در پورتلند اورگان، استیکینگ به معنای واگذاری تعداد معینی از توکن ها به مدیران یا اداره کنندگان بلاک چین و قفل کردن آنها برای مدت زمان مشخصی است.

بر اساس گفته های دسیکو، مطابق پروتکل یک شبکه خاص، دارایی های سرمایه گذار قفل می شود. این کار شبیه سپرده گذاری پول در بانک و موافقت با عدم برداشت آن برای یک دوره زمانی معین است، که برای شبکه مزیت های زیادی خواهد داشت.

با این کار، عرضه توکن محدود شده و باعث افزایش ارزش آن می شود.

در صورت استفاده شبکه از سیستم اثبات سهام (PoS)، از توکن ها می توان برای اداره بلاک چین استفاده کرد.

سیستم اثبات سهام (PoS) برخلاف سیستم اثبات کار (PoW) که در ماینینگ استفاده می شود.

این سیستم برای کسانی که به تازگی شروع به کار با ارز دیجیتال کرده اند کمی پیچیده و دشوار است.

در سیستم‌های PoS، برای ساخت یا تشکیل بلوک‌های جدید، کوین ها در بلاک چین قرار می‌گیرند و در مقابل به شرکت‌کنندگان پاداش داده می‌شود.

بنابر نظر دسیکو، برای جلوگیری از انحصار بلاک سازی توسط نهاد خاص، برندگان به طور تصادفی انتخاب می شوند.

از نظر جرمی ولش، یکی از مدیران ارشد صرافی ارز دیجیتال کراکن (Kraken)، فرایند استیکینگ برای کاربران صرافی های کریپتو، بسیار ساده شده است.

برای این کار، لازم است کاربران به صفحه استیکینگ (در رابط کاربر صرافی) رفته، پس از مشخص کردن مبلغ استیکینگ، دکمه ارسال را فشار دهند.

همچنین از نظر ولش، راه‌اندازی یک سیستم Staking شخصی کمی دشوار است.

برای این کار فرد باید گره را پیکربندی، نگهداری و اجرا نماید، که این کار مستلزم شناخت زیرساخت های رمزارز بوده و بسیاری از سرمایه گذاران دانش آن را ندارند.

با توجه به میزان دارایی های در حال استیکینگ و مدت آن، یک استیک کننده می‌تواند سود متناسبی کسب نماید.

علاوه بر این، استیک کنندگان با جمع آوری دارایی های خود در یک استخر استیکینگ، نیز می توانند سود حداقلی را برای تامین نیازهای خود بدست آورند.

همچنین در برخی از شبکه ها، استیکنیگ سرد نیز انجام می شود. در این روش کوین ها یا توکن ها در کیف پول سرد یا آفلاین نگهداری می شوند.

بیشتر بخوانید : IDO یا عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز در ارز دیجیتال چیست؟

کوین هایی که قابلیت استیکینگ دارند

قابلیت استیکینگ کوین ها

بیشتر ارزهای دیجیتال قابلیت استیکینگ دارند. بر اساس گفته های دسیکو، هفت کوین از ده کوین محبوب و رایج حال حاضر را می‌توان استیک کرد.

در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم:

اتریوم : اتریوم در حال تبدیل سیستم (PoW) به سیستم (PoS) است. بنابر اطلاعات وبسایت اتریوم، برای استیک کردن اتریوم، حداقل 32 اتریوم نیاز است تا تبدیل به ولیدیتور (اعتبار دهنده یا تایید کننده) شوید.

پس از آن شما مسئول ذخیره داده ها، بررسی پردازش تراکنش ها و افزودن بلاک های جدید به بلاک چین خواهید بود.

کاردانو : سرمایه‌گذاران می‌توانند آدا ارز دیجیتال شبکه کاردانو را به استخرهای استیکینگ واگذار کنند.

همچنین کاربران کاردانو می توانند استخرهای استیکینگ شخصی خود را نیز راه اندازی کنند، البته با این فرض که دانش فنی ایجاد و مدیریت آن را دارند.

 سولانا : سولانا یا (SOL) ارز دیجیتال دیگری با قابلیت استیکینگ است. همچنین می توان آن را به استخرهای استیکینگ واگذار کرد.

البته پیش فرض استیکینگ ارز سولانا، استفاده سرمایه‌گذار از کیف پول دیجیتالی قابل پشتیبانی است. در این صورت تنها کاری که سرمایه گذار باید انجام دهد، انتخاب ولیدیتور و تصمیم‌گیری در مورد میزان استیکینگ است.

پاداش استیکینگ

پاداش استیکینگ

مزایا و پاداش های زیادی برای استیکینگ وجود دارد. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • مهمترین مزیت استیکینگ، کسب توکن های اضافی یا به عبارت دیگر، افزایش ذخیره شخصی شما است.
  • استیک کنندگان مسئولیتی ندارند و پاسخگو نخواهند بود. زیرا فرآیند ساخت بلوک‌های جدید و اهدای جوایز به‌صورت تصادفی انجام می‌شود. تنها کاری که آنها انجام می دهند بدست آوردن سود است.
  • برخلاف ماینینگ کریپتو، استیکینگ به منابع کمتری نیاز دارد که باعث می شود شما شب ها بیشتر بخوابید!
  • بنابر نظر دسیکو، استیکینگ با کمیاب کردن توکن ها، به اکوسیستم خدمت کرده و باعث افزایش دارایی های افراد می شود.
  • استیک کنندگان حق رای و مشارکت دارند. همانطور که قبلا گفته شد، استیک کنندگان بیشتر در یک اکوسیستم خاص یا شبکه بلاک چین مستقر هستند، بنابراین اطلاعات بیشتری در مورد آینده ارز دیجیتال خاص خواهند داشت.

ولش در این باره می‌گوید: این شبیه داشتن سهام در یک شرکت است و شما با Staking، حق رای به دست می آورید.

  • استیکینگ باعث می شود که دارایی های افراد به آسانی رشد نماید.
  • برای سرمایه‌گذارانی که از صرافی استفاده می‌کنند، استیکینگ به آسانی جابه‌جایی چند سوئیچ، برای تنظیم کارها است.

سرمایه گذاران با وجود اینکه تلاش زیادی نمی کنند، اما می توانند به راحتی به تماشای رشد دارایی های خود بشینند.

خطرات ناشی از استیکینگ

خطرات ناشی از استیکینگ

همانند هر نوع سرمایه گذاری دیگری، استیکینگ نیز خطرات خود را دارد. اگر چه مانند بسیاری از سهام دیگر، از دست دادن یک شبه دارایی ها در استیکینگ بسیار بعید است، ولی قبل از شروع باید به نکات زیر توجه کرد:

کریپتو بی ثبات است. مهمترین نکته ای که باید به خاطر داشت، بی ثباتی ارز دیجیتال به عنوان راهی برای سرمایه گذاری و در نیتجه بی ثباتی قیمت ها در آن است.

ماهیت بی ثبات کریپتو و نوسانات قیمت مربوطه، باعث بازنگری شما در استراتژی روزانه و در نظر گرفتن نوسانات بازار می شود.

استیکینگ شامل قفل کردن دارایی برای یک دوره زمانی است. در صورت قفل کردن دارایی ها برای چند ماه یا چند سال، برای مدتی به آنها دسترسی نخواهید داشت.

باید توجه داشت که پس از شروع، راهی برای لغو استیکینگ دارایی ها وجود ندارد.

مراقب اسلشینگ باشید. در صورت استیکینگ خارج از صرافی، با راه اندازی و پیکربندی گره، امکان ارتکاب اشتباه و در نتیجه احتمال جریمه شدن وجود دارد.

ولش در این باره می‌گوید: این کار اسلشینگ نامیده می‌شود و در برابر تایید کنندگانی که عملکرد ضعیف یا غیرصادقانه دارند استفاده می‌شود. در نتیجه بخشی از سرمایه به عنوان جریمه گرفته خواهد شد.

 شما باید هزینه پرداخت کنید. استیکینگ هزینه هایی هم دارد، مخصوصا اگر این کار از طریق صرافی انجام شود.

کارمزد و یا هزینه ها بنابر نوع صرافی متفاوت خواهد بود. به گفته ولش، این هزینه معمولا به صورت درصدی از پاداش های استیک کننده کننده محاسبه خواهد شد.

صرفه جویی مالی

برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال، استیکینگ گزینه خوبی برای به کارگیری دارایی ها و کسب سود و پاداش است.

مشارکت در بخش مدیریت و اعتباردهی شبکه‌های بلاک چین مزیت دیگری برای علاقمندان خواهد بود.

استیکینگ همانند داشتن سهام و یا گذاشتن پول در حساب بانکی و دریافت سود، راهی مطمئن برای افزایش دارایی است، اما قبل از هر چیز از داشتن اطلاعات کافی و دانستن خطرات آن، مطمئن شوید.

واکنش شما چیست؟
0پسندیدن0نپسندیدن0دوست داشتنی0خنده دار
0 0 امتیاز
امتیازدهی
عضویت
اعلان برای
guest

0 دیدگاه ها
نظردهی درون متنی
نمایش همه دیدگاه ها