پامپ و دامپ در ارز دیجیتال چیست و چگونه در امان باشیم؟

پامپ (pump) و دامپ (dump) نوعی روش کلاهبرداری بوده که در آن افراد مشخص، از راه های نامشروع به دنبال کسب بیشترین درآمد از فعالیت های خود هستند.

یکی از مفاهیم شناخته شده و رایج در دنیای ارزهای دیجیتال، مفهوم پامپ و دامپ (بالا ببر و بفروش) یا به طور مخفف (P&D) است.

در این مفهوم افراد با فریب بازار به دنبال اهداف زیر هستند:

  • افزایش ناگهانی قیمت یک دارایی : باعث کسب درآمد خیلی زیاد برای افراد ایجاد کننده می شود.
  • کاهش زیاد قیمت یک دارایی : در اثر فروش گسترده دارایی که جو بازار را فرا گرفته اتفاق می افتد، این موضوع باعث از دست رفتن پول سرمایه گذاران جدید می شود.

در این شرایط باید بسیار مراقب بود. تشخیص این نوع کلاهبرداری آسان و قابل یادگیری است. زیرا این نوع کلاهبرداری توسط سفته بازان بی انصافی انجام شده که با ایجاد احساسات کاذب در مورد رشد بازار، به دنبال بدست آوردن پول سایر سفته بازان و سرمایه گذاران هستند.

در این مقاله به بررسی و تحلیل دقیق این نوع کلاهبرداری پرداخته می شود. بنابراین شما قادر به اجتناب از آن خواهید بود.

پامپ و دامپ چگونه انجام می شود؟

پامپ و دامپ چگونه انجام می شود

این نوع کلاهبرداری ها در انواع بازارها و از جمله بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. مخصوصا در بازارهایی با نقدینگی کم، زیرا این نوع بازارها به آسانی مورد فریب و کلاهبرداری قرار می گیرند.

به عبارت دقیق تر، این نوع کلاهبرداری در بازار رمزارزها و بیشتر در آلت کوین ها (ارزهای جایگزین) اتفاق می افتد.

هنگامی که یک شرکت تجاری یا مالی (گروهی از معامله گران یا نهنگ ها) به انجام تبلیغات گسترده برای جذب مردم به بازار می پردازند و آنها را به سمت دارایی خاصی هدایت می کنند، در این صورت کلاهبرداری پامپ و دامپ اتفاق می افتد.

دستورالعمل انجام این نوع کلاهبرداری بسیار ساده است:

  1. خرید یک دارایی
  2. انجام بازاریابی برای دارایی و تبلیغ زیاد در مورد ویژگی های آن
  3. انتظار برای ورود افراد به بازار
  4. فروش دارایی
  5. خرید دارایی دیگر و تکرار پروسه

بیشتر بخوانید : 6 راه شناسایی کوین های تقلبی و اسکم ارز دیجیتال

چه کسی قادر به انجام کلاهبرداری پامپ و دامپ است؟

چه کسی قادر به انجام کلاهبرداری پامپ و دامپ است

هر کسی که آبرو و شرافت نداشته و توانایی فریب مردم را دارد!!!

این دستورالعمل با دوره های خاصی در ارزهای دیجیتال رخ می دهد. البته امکان وقوع آن در بازارهای بسیار گسترده تر هم وجود دارد.

انجام این نوع فریبکاری توسط شرکت های بزرگ سرمایه گذاری و صندوق های مالی، حتی در کل کشور نیز اتفاق می افتد.

آنها از طریق شرط بندی های کوتاه یا بلند مدت بر روی محصولات خاص و با استفاده از کمپین های تبلیغاتی توسط رسانه های تحت کنترل خود به کلاهبرداری از طیف بزرگ جمعیت و حتی یک کشور می پردازند.

در هر صورت، این کار با انتخاب دارایی مالی که دارای نمایه عالی بوده و امکان رشد آن وجود داشته باشد شروع می شود. در ادامه نمایه مذکور و دیگر ویژگی های کالا از طریق کمپین تبلیغاتی گسترده و برجسته شده برای جذب سرمایه بیشتر ایجاد می شود.

در عین حال کسانی که به راه اندازی کمپین پرداخته اند، به خرید مقادیر زیادی کالا و به قیمت پایین اقدام می کنند.

از طرف دیگر، تبلیغات به گونه ای بوده که توانایی جذب بیشترین گروه ممکن را داشته باشد. هنچنین باعث تحریک و تشویق دسته ای از فعالیت های بازار شده و حالت FOMO (ترس از دست دادن یا ترس از کنار گذاشته شدن) را ایجاد نماید.

این فعالیت ها باعث تسریع حرکت بازار شده، موجب سر به فلک کشیدن قیمت دارایی در اثر ایجاد تقاضای زیاد می شود. در این مرحله همراهی سایر سیگنال های اساسی اکوسیستم با روند به وجود آمده، باعث موفقیت بیشتر کلاهبرداری خواهد شد.

در این شرایط، شرکت بیشتر مردم در بازار باعث ایجاد نقدینگی بیشتر و افزایش قیمت خواهد شد. مخصوصا اگر موجودی کالای تقاضا شده محدود باشد.

تمام این فرآیند، مرحله پامپ (pump) است. زیرا کارکرد این مرحله افزایش قیمت دارایی تا بالاترین حد ممکن است.

در صورت رسیدن قیمت به میزان مورد رضایت کلاهبرداران، آنها با سرازیر کردن دارایی های از قبل خریده شده خود، به نقد کردن کالاهای خود می پردازند.

همین موضوع باعث عرضه خیلی زیاد دارایی در مقایسه با تقاضای به وجود آمده برای آن می شود. به همین دلیل قیمت دارایی به سرعت رو به کاهش می رود.

در نتیجه، سرمایه گذارانی که اخیرا برای خرید دارایی اقدام کرده، تمایل به رها کردن دارایی ها با قیمتی بسیار کمتر از قیمت خرید، خواهند داشت.

سرمایه گذارانی که زمان بیشتری را در بازار گذراندند، ضرر قابل توجهی را تجربه خواهند کرد (به طور متوسط 50 درصد، کمتر یا بیشتر).

سایر سرمایه گذاران نیز متناسب با عکس العمل خود در مقابل کاهش قیمت ها، ضرر خواهند کرد.

در هر صورت، افرادی که دارایی های زیادی را قبل از روند افزایش قیمت خریداری کرده اند، بیشترین سود را بدست می آورند. در گذشته، معمولا انجام کلاهبرداری پامپ و دامپ بسیار دشوار بود. فراخواندن معامله گران و تشویق کارگزاران سهام برای شرکت در خرید کالای خاصی نیاز به صرف زمان زیادی داشت.

از طرفی نوشتن مقالات و درج آگهی های تبلیغاتی در روزنامه ها برای بالابردن قیمت دارایی خاص و ایجاد یک پامپ و دامپ تمام عیار، نیز چالش برانگیز بود.

اما با پیشرفت تکنولوژی و وجود کامپیوترها و اینترنت، شناخت این نوع کلاهبرداری بسیار آسان شده است. در حال حاضر، خبر یا یک حادثه در زودترین زمان ممکن به تمام نقاط زمین ارسال می شود.

تبلیغات گسترده به بازارهای مختلفی راه پیدا می کند. از این رو کلاهبرداری ممکن است ابعاد گسترده تری داشته باشد.

خوش بختانه، همانطور که تکنولوژی در ایجاد و گسترش این فریبکاری کمک کرده، در شناسایی و تشخیص آن نیز موثر بوده است.

به همین خاطر کلاهبرداران به روش ها و فریب های جدیدتری برای موفقیت نیاز خواهند داشت.

قوانین ضد پامپ و دامپ

قوانین ضد پامپ و دامپ

طرح های پامپ و دامپ در بازارهای سنتی سهام، قانونمند هستند. این طرح ها اغلب وتو شده و جریمه های مالی و زندان برای اجرا کنندگان آنها در نظر گرفته می شود.

در اسپانیا، سازمان CNMV به طور مرتب و از نزدیک به بررسی این نوع رفتار در بازارهای سنتی پرداخته و آنها را مطابق با مقررات رفتار مالی خود مجازات می کند.

اما این نوع مقررات فقط در بازارهای سنتی اعمال می شوند. بازارهای ارزهای دیجتال خارج از این چهارچوب قانونی رها شده اند. برخی از اوقات، قوانین مربوطه در بازارهای رمزارزها اجرا می شوند.

اما نظارت بر اجرای قوانین به خاطر ماهیت بازار ارزهای دیجتال نبوده بلکه به خاطر گستردگی و فعالیت زیاد این فریبکاری ها است.

تشخیص این نوع کلاهبرداری ها به منظور جلوگیری از قربانی شدن توسط آنها بسیار مهم است.

آلت کوین ها و برخی از تیم های پشتیبان آنها، به محاسبه و مدیریت مستقیم این نوع رفتار پرداخته و برخی اوقات نیز با همکاری سایر تیم ها اقدام می کنند.

به بررسی و تحلیل پروژه بپردازید. چگونگی انجام این فریبکاری را یاد گرفته و تا قبل از بدست آوردن اطلاعات کافی در این زمینه از فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال خودداری کنید.

پامپ و دامپ در دنیای رمزارزها

پامپ و دامپ در دنیای رمزارزها

مثل هر بازار دیگری، بازار ارزهای دیجیتال نیز خالی از کلاهبرداری نیست. در واقع، احتمال وقوع این نوع کلاهبرداری در بازار رمزارزها بیشتر است. این موضوع فقط به دلیل کارکرد اینترنتی آن نبوده، بلکه دلایل دیگری نیز دارد. از جمله:

  • عدم آمادگی افراد : افراد شرکت کننده در این بازار معمولا آمادگی مالی برای تشخیص این نوع فریب کاری ها ندارند.
  • عدم وجود قانون : قانونی برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری ها در دنیای ارزهای دیجیتال وجود ندارد.
  • فریبکاری ایجاد کنندگان : ایجاد کنندگان آلت کوین ها، به طور تبعیض آمیزی، خود اقدام به انجام چنین فریبکاری هایی می کنند.
  • افکار اشتباه : اعتقاد رایجی در مورد یک شبه پولدار شدن به وسیله ارزهای دیجیتال وجود دارد. البته در صورتی که توانایی استفاده از فرصت ها را داشته باشید.

وجود تعداد زیادی کلاهبرداری، فریبکاری، جعل و سایر فعالیت های مخرب که با استفاده از نام ارزهای دیجیتال انجام می شوند، این موضوع را ثابت می کند.

رونق بیش از حد فروش اولیه ICO شاید بدترین مثال در این زمینه باشد. بسیاری از مردم در پروژه هایی سرمایه گذاری کرده که هیچ گونه منفعتی نداشته اند.

با این وجود، آنچه که منجر به انجام این اتفاق ناگوار شده، فقط ارزهای دیجیتال یا ICOها نیستند. عواملی مختلفی باعث ایجاد این مسئله شده اند.

اطلاعات اندک افراد شرکت کننده در این گونه طرح ها، افکار نامناسب مسئولان و عدم توجه کافی به نشانه های بازار، از مهم ترین عوامل هستند. همچنین کسانی که وعده های یک شبه پولدار شدن را می دهند.

بیشتر بخوانید : چگونه از کلاهبرداری ارز دیجیتال در امان بمانیم؟

با توجه به این موارد، کلاهبرداری پامپ و دامپ در دنیای رمزارزها همانند سایر بازارهای سیستم سنتی مالی جهان است. تفاوت ها فقط در روش و محدوده انجام است. اما در واقع نوع کلاهبرداری و خطرات مربوطه آن یکی است.

آیا همه پامپ و دامپ ها فریبکاری بوده و از قبل برنامه ریزی شده اند؟

به هیچ وجه، اما مشاهده این نوع فریبکاری به ندرت اتفاق می افتد. داستان ارز دوج کوین (Dogecoin) مثال خوبی از این نوع دامپ و پامپ است. توجه دقیق و سریع به نمودار بازار این رمزارز به روشنی سوابق پامپ و دامپ را نشان می دهد. در مورد ارز دوج اتفاق عجیبی رخ داده است.

این اتفاق در واقع واکنش به افزایش قیمت بوده که این افزایش قیمت به خاطر دوره های افزایشی قیمت سایر ارزهای دیجتیال رخ داده است.

در نتیجه، با افزایش قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها، معمولا موجی از حالت پامپ در دوج اتفاق می افتد. این موضوع باعث افزایش قیمت دوج کوین شده و باعث بهره مند شدن کاربران ارزهای دیجیتال شده است.

در نتیجه این اتفاق فریبکاری نبوده و دلیل آن بسیار ساده است. پروژه دوج (DOGE) از همان ابتدا کاملا روشن کرده که این یک ارز دیجیتتال میم (Meme Cryptocurrency) است.

به عبارت دیگر این پروژه به طور واضح بیان کرده که این ارز، دارایی مالی متمرکز بر پرداخت ها یا فعالیت های مالی واقعی نیست. در صورت پذیرش و استفاده از آن مسئولیت هر نوع خطری با خود شما است.

انجام حرکتی ساده و بیان شوخی دیجیتالی، شما را از هرگونه فریبکاری نجات داده و این عمل شما پامپ و دامپ در نظر گرفته نمی شود. زیرا شما از آن آگاه هستید.

واکنش شما چیست؟
0پسندیدن0نپسندیدن0دوست داشتنی0خنده دار
0 0 امتیاز
امتیازدهی
عضویت
اعلان برای
guest

0 دیدگاه ها
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین امتیاز
نظردهی درون متنی
نمایش همه دیدگاه ها